AHEMD Project
Affordances in the home environment for motor development


Introduction  Purpose   Rationale  AHEMD Development   AHEMD Questionnaires AHEMD Calculator

AHEMD Development

Age-related AHEMD questionnaires were developed (3-to-18 months; and 18-to-42 months) and translated into three different languages: English, Portuguese, and Spanish.

The construct and content validity of the 18-to-42 months AHEMD was tested (Rodrigues, 2005; Rodrigues, Saraiva, & Gabbard, (2005), and it is made available for use by the authors in this web page (you can download a PDF copy of the questionnaire and an Excel sheet for evaluating the individual results).

 Right now a collaborative effort between the TAMU and IPVC Motor Development Laboratories is set to further test its content validity on different cultural settings. The authors would appreciate new collaborations on the testing of this instrument.

Ongoing Research

 

Validation of the 3-to-18 months AHEMD-IS (Infant Scale).

Priscila Caçola, Carl Gabbard (Texas A&M University)

Denise Santos (UNIMEP, Brazil)

 

Adaptation of diagnostic tools for asessing the physical and social environment of children, ages 6 to 36 months (Grant: N N106 058837).

Elżbieta Hornowska & Anna Izabela Brzezińska

(Institute of Psychology, Adam Mickiewicz University in Poznań, Poland )

 

Publications

Cacola, P., Gabbard, C., Santos, D. C., & Batistela, A. C. (2011). Development of the affordances in the home environment for motor development - infant scale. Pediatr Int. (doi: 10.1111/j.1442-200X.2011.03386.x)

Hsieh, Y. H., Hwang, A. W., Liao, H. F., Chen, P. C., Hsieh, W. S., & Chu, P. Y. (2011). Psychometric properties of a Chinese version of the home environment measure for motor development. Disabil Rehabil. (doi:10.3109/09638288.2011.574775)

Miquelote AF (2011). Correlação entre as características do ambiente domiciliar e o desempenho motor e cognitivo de lactentes. [Dissertação]. Piracicaba: UNIMEP. (pdf)

 Freitas TCB (2011). Relação entre as oportunidades de estimulação motora presentes no ambiente domiciliar e a condição socioeconômica da família.  [Dissertação]. Piracicaba: UNIMEP. (pdf)

 Batistela A. (2010). Relação entre as oportunidades de estimulação motora no lar e o desempenho motor de lactentes – um estudo exploratório. [Dissertação]. Piracicaba: UNIMEP. (pdf)

Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2009). Assessing Motor Affordances in the Home Evironment: Development and validation of the AHEMD (Affordances in the Home Environment for Motor Development). Saarbrucken: VDM Verlag Dr Muller LINK

Nobre, F., Costa, C., Oliveira, D., Cabral, D., Nobre, G., & Caçola, P. (2009). Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará – Brasil. Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano, 19(1), 9-18. (PDF)

Temple, V. A., Naylor, P, Rhodes, R.E., & Higgins, J. W. (2009). Physical activity of children             in family child care. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 34, 794-798.

Haydari, A., Askari, P., & Nezhad, M. Z. (2009). Relationship between affordances in the home Environment and motor development in children ages 18-42 months. Journal of Social Sciences, 5(4), 319-328.

Schobert, L. (2008). Motor development of infants in day-care centers: A view on different context. Unpublished master's thesis, Federal University of Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil.LINK

Muller, Alessandra (2008). Efeitos da intervenção motora em diferentes contextos no desenvolvimento da criança com atraso motor. Dissertação Mestrado. Porto Alegre: UFRGS. LINK

Gabbard, C., Caçola, P, Rodrigues, L. (2008). A New Inventory for Assessing Affordances in the Home Environment for Motor Development (AHEMD-SR). Early Childhood Educ J, (http://dx.doi.org/10.1007/s10643-008-0235-6 ) (PDF).

Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2007). O AHEMD. Instrumento para avaliação das oportunidades de estimulação motora de crianças entre os 18 e os 41 meses de idade. In Actas do 2º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância (pp ). Maia:  Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti. (PDF)

Gabbard, Carl & Rodrigues, Luis (2007). Affordances for motor development. In Ruy Krebs & Carlos Neto (Eds) Tópicos em Desenvolvimento Motor na Infância e Adolescência, (pp  ) Rio de Janeiro: LECSU.

Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2007). Avaliação das oportunidades de estimulação motora presentes na casa familiar: projecto affordances in the home environment for motor development. In J. Barreiros, R. Cordovil, & S. Carvalheira (Eds) Desenvolvimento Motor da Criança (pp 51-60). Lisboa: Edições FMH. (PDF)

Gabbard, C., & Rodrigues, L. (2006). Testes Contemporâneos de Avaliação do Comportamento Motor Infantil (pp. 243-257).in M. Moura-Ribeiro and V. Goncalves (Eds.), Neurologia do Desenvolvimento da Criança. Brazil: Revinter. (PDF)

Rodrigues, L. & Gabbard, C. (2006). O AHEMD. Um novo instrumento para avaliar as oportunidades da casa para o desenvolvimento das crianças. Actas do VI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia: Associação Portuguesa de Psicologia. (PDF)

Rodrigues, Luis, (2005). Development and validation of the AHEMD-SR (Affordances in the Home Environment for Motor Development-Self Report). Doctoral Dissertation. Texas A&M University, USA.

Rodrigues, Luis, Saraiva, Linda & Gabbard, Carl (2005). Development and structural validation of an    inventory for assessing affordances in the home environment for motor development. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76, 140-148. (PDF)

Conference Presentations

Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2009). Gender invariance of the AHEMD (affordances in the home environment for motor development). NASPSPA 2009 Conference. Austin, USA.

Ammar, Diala, Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2009). Lebanese cross-cultural adaptation of the affordances in the home environment for motor development (AHEMD) instrument. NASPSPA 2009 Conference. Austin, USA

Hsieh YH, Hwang AW, Chen PC, Hsieh WS, Chu PY, Liao HF. (2008). Reliability and Validity of the Affordances in the Home Environment for Motor Development Self Report - the Chinese version. 10th International Congress of the Asian Confederation for Physical Therapy.Chiba, Japan..

Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2007). O AHEMD. Instrumento para avaliação das oportunidades de estimulação motora de crianças entre os 18 e os 41 meses de idade. In 2º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância. MaiaEscola Superior de Educação de Paula Frassinetti.

Rodrigues, Luis & Gabbard, Carl (2007). Avaliação das oportunidades de estimulação motora presentes na casa familiar: projecto affordances in the home environment for motor development. Seminário em Desenvolvimento Motor da Criança (pp 51-60). Lisboa: Faculdade Motricidade Humana.

Rodrigues, L. & Gabbard, C. (2006). O AHEMD. Um novo instrumento para avaliar as oportunidades da casa para o desenvolvimento das crianças. VI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia. Associação Portuguesa de Psicologia: Universidade de Évora.

Rodrigues, L. & Gabbard, C. (2005).  Influência das oportunidades de estimulação motora presentes na casa familiar nos níveis de desempenho motor de crianças até aos 42 meses de idade. 2º Seminário Internacional de Educação Física, Lazer e Saúde. Braga: IEC.

Rodrigues, L. & Gabbard, C. (2004). Um novo instrumento para avaliar as oportunidades de estimulação motora para crianças na casa familiar, o AHEMD-SR. X Congresso de Educação Física e Ciências do Desporto dos Países de Língua Portuguesa. Porto: FCDEF.

Rodrigues, L. & Gabbard, C. (2004). Home Affordances and Motor Development in Young Children: Validation of the AHEMD-SR (Affordances in the Home Environment for Motor Development – Self Report).  NASPSPA 2004 Conference. Vancouver, Canadá

Rodrigues, L., Saraiva, L. & Gabbard, C. (2003). Construct Validity of the Self-Report Version of the AHEMD (Affordances in the Home Environment for Motor Development.  NASPSPA 2003 Conference. Savannah, USA.

Rodrigues, L & Gabbard, C. (2003). Structural validation of an inventory for assessing home environment opportunities for motor development: the AHEMD-SRGraduate Research Symposium. College Station, USA

Rodrigues, L & Gabbard, C. (2002). Effects of the Home Environment on Motor Development of Infants: research and clinical applications.   Motor Development Research Consortium. Austin: University of Texas.

Rodrigues, L & Gabbard, C. (2002). A Home Inventory of Infant Motor Development Affordances.  North American Society for the Psychology of Sport and Physical Activity (NASPSPA) 2002 Conference. Baltimore, USA

Rodrigues, L & Gabbard, C. (2002).  Assessing Motor Development Affordances in the Home.  Educational Research Exchange. College Station: Texas A&M.